Acht redenen die wijzen op een zwakke pengreep
- Geplaatst op
- Door Sacha Grootenboer
- Geplaatst in Crayon Rocks®, ontwikkeling, pengreep, zelfvertrouwen
- 0
Wij zouden het zo fijn vinden als elk kind de mogelijkheid heeft om zonder stress en tegenzin een eigen verhaal op papier te tekenen of te schrijven. Veel kinderen ervaren kramp bij het schrijven en tekenen wat vaak wordt veroorzaakt door een verkeerde houding of grip. De zin om te tekenen en te leren schrijven verdwijnt dan en toch onderschatten we als ouders en leerkrachten deze oorzaken regelmatig.
Als betrokkenen in onderwijs en ondernemers die gespecialiseerd zijn in de natuurlijke ontwikkeling van kinderen vinden we het belangrijk dat kinderen zich natuurlijk ontwikkelen met juiste materialen. Er komen elke dag vragen bij ons binnen van betrokken ouders, therapeuten en leerkrachten. "Hoe kan ik een onjuiste pengreep signaleren?" En "Wat is de invloed van een verkeerde pengreep op de ontwikkeling van mijn kind?'
We willen graag een aantal signalen met je delen die kunnen wijzen op een zwakke pengreep. Als je weet waar je op moet leten dan kun je met een paar kleine aanpassingn de grip verbeteren en je kind het plezier voor schrijven en leren teruggeven.
Wanneer je kind gaat schrijven,observeer het kind dan rustig en controleer op onderstaande punten, welke de acht meest voorkomende signalen van een slechte pengreep zijn. Verbeter je kind niet, maar geef het tijdelijk een schrijfgerei dat makkelijk in de hand ligt, zoals Crayon Rocks®. Stap daarna langzaam over op gewone potloden en pennen, desnoods met een speciale greep in het handvat.
Een goede pengreep zorgt dat een kind controle heeft over het schrijfgerei. Een verkeerde pengreep maakt vaak dat je kind zich zo hard moet concentreren op de juiste greep, dat ze geen volledige concentratie kunnen geven aan het leren schrijven van de letters. Bij veel kinderen die een moeilijk leesbaar handschrift hebben, merk je een onvermogen om de pen juist te gebruiken met hun huidige greep, wat resulteert in slecht gevormde letters en een onvermogen om op of tussen de lijnen te schrijven. Helaas volgt dan een tweede probleem. Een kind dat de letters niet goed kan schrijven kan ze ook moeilijk teruglezen. Soms wordt dan ontrecht dyslexie gesignaleerd.
Gemakkelijk herkenbaar zijn roodwitte vingertoppen en gewrichten bij het schrijven. Een te krachtige greep of overstrekking van de gewrichten voegt onnodig druk toe aan de vingers en handspieren en dat kan de ontwikkeling van groeiende spieren en gewrichten in de weg staan. De extra druk kan ook leiden tot vermoeidheid en pijn in de vingers, handen en schouderspieren.
Dit derde signaal wordt vaak over het hoofd gezien en niet vaak geassocieerd met de pengreep. Wanneer je kind zijn pen niet goed vasthoudt, blokkeert dat het zicht op het papier waardoor ze hun hoofd opzij verplaatsen of heel dicht op het papier gaan zitten, over de tafel hangen of zelfs hun hoofd op de tafel leggen. Ook overstrekken om over hun hand heen te kunnen kijken is een signaal. Een onhandige houding en een onjuiste positionering van het lichaam kan ook leiden tot pijn, vermoeidheid in de vingers, hand en schouderspieren. Een pijnlijke onderrug is zelfs mogelijk.
Wanneer een kind het gevoel heeft dat het geen controle heeft over het potlood of de pen, dan gaat het kind de pen of het potlood nog steviger of verkeerd vastpakken om dat idee te compenseren.
Moet jouw kind regelmatig zijn potlood slijpen omdat de punt gebroken is? Breken waskrijtjes makkelijk? Vaak komt dit omdat er teveel druk op de punt van het potlood wordt uitgeoefend. Het kind denkt zo meer controle over het potlood te krijgen en geeft extra druk waardoor de potloodpunt makkelijk breekt.
Klaagt je kind over pijn en vermoeidheid van de vingers, handen en schouders of heeft het zonder aanwijsbare reden last van de rug en de nek dan kan een verkeerde pengreep de oorzaak zijn. Vooral als een kind om die reden verkeerd vor zijn werk zit of als de hand het zicht op het schrift ontneemt kan dit makkelijk ontstaan.
Merk je dat je kind langzaam schrijft, zijn werk niet afkrijgt of dat de aandacht tijdens schrijfwerkjes en opdrachten waarbij schrijven een rol speelt verslapt, dan kan het zijn dat het kind teveel aandacht aan het schrijven en zijn pengreep moet geven. Als een houding moeite kost, dan haakt het kind vaak als vanzelfsprekend af.
Kinderen zijn gevoelig en zeer bewust. Wanneer kinderen worstelen met hun schrijfvaardigheid en zien dat het andere kinderen moeiteloos afgaat, dan kunnen ze vraagtekens zetten bij hun eigen capaciteiten. Een klein kind zal niet in staat zijn om een zwakke pengreep te associëren als een mogelijke oorzaak voor hun moeilijkheden en kan de conclusie trekken dat het niet zo slim is als de andere kinderen. Weinig zelfvertrouwen kan de reden zijn dat een kind niet meer wil meedoen aan taken. Woede, frustratie, angst en verdriet kunnen daaruit ontstaan en vaak volgen leerproblemen.
Reacties
Wees de eerste om te reageren...